Buscar

letstalkaboutBRACES!

saya budak gigi besi since july 2011(rasenye la, xingt sgt).haha. actually mmg da lame nk pkai braces. sbb my gg memg berterabur . and act pkai braces ni hadiah result pmr dlooo. tp postpone punyer postpone lepas spm baru dapt pkai. wak2 asasi lak uh. pas balik umrah baru dapat pakai. byak btol halangan.tp at last pkai jugak. nk terbaek mesti bnyak halangan kannn??

terok an gg aq.xteratur betul:(

aq pkai braces bukan untuk cantik.(oppps. adela ckit).
tp, klo xpkai aq nk snyum pon cover2 taw, maloo doee.
then,kalou makan,, makanan sngkut2,susa taw x?
org mcam aq je pham..huhuhu
mule2 ade orang cakap haram pkai,
then haikal bg satu artikel pasal braces,yg yakin kan aq.
sbb haikal pon pkai braces,



Islam melarang manusia mengubah ciptaan Allah pada dirinya yang telah sempurna tanpa ada suatu keperluan atau darurat. Perbuatan ini akan mengundang laknat dari Rasulullah s.a.w. sebagaimana disebut oleh hadis;
لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الواشمة والموشمة، والواشرة والمستوشرة

“Rasulullah s.a.w. melaknat perempuan yang membuat tatu dan meminta dibuat tatu, perempuan yang menipiskan gigi dan yang meminta dinipiskan giginya”. (Riwayat Ibnu Jarir dari Ibnu ‘Abbas r.a.)

Namun jika ada keperluan seperti untuk membaiki kecacatan pada diri sama ada semulajadi atau kerana sebab-sebab mendatang seperti kemalangan, terbakar dan sebagainya, diharuskan kita melakukan pembedahan atau sebarang tindakan lain pada badan untuk membaiki kecacatan tersebut. Di dalam bukunya al-Halal Wa al-Haram Fil-Islam,Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menjelaskan; “Jika pada diri seorang insan itu terdapat kecacatan yang boleh menyakitinya sama ada dirasai secara fizikal atau secara mental (iaitu menimbulkan rasa rendah diri) setiap kali berada di dalam majlis atau singgah di satu tempat, diharuskan ia membaiki kecacatan tersebut selama niatnya ialah untuk menghilangkan kepayahan yang dihadapinya. Allah tidak menjadikan di dalam agama ini sebarang kepayahan ke atas kita”. Keharusan ini disokong oleh hadis yang mengaitkan laknat Allah ke atas perbuatan mengubah gigi tadi dengan tujuan semata-mata untuk menambah kecantikan dan mengubah ciptaan Allah (bukan kerana keperluan atau darurat), iaitu sabda Nabi s.a.w.;


sooo, xsalah kan?????:)

lpas abes plkn mak ajak g daftar braces kat government, so murah ckit la(mura bnyak act)..
wak2 uh dalam 3 jan 2011.
tapi dukacita dimaklumkan bahawa anda x layak. kenape??? sbb da 18 tahun..
wtfishhh laa.. 3 hari je lewat,,, warghhh,wak2 nk nanges pon ader, sbb takot xdapat buad,
then sbb da janji an,, mak kate kite buad private je.. ohmaiGoddd! thanks mummy..love u mucho2!

PRivate?? oh pastinya byar sumer sendiri an??dan yg pastinya keching$$ byak an??
hmmmmm. aq pon terpikir gak..sian makkk n ayaahhh:(
tapi lepas dapat briefing ngan doc ari uh cam ok ckit la.. sbb bukan bayar sekali
bayar wak2 every treatment.doc kate total dalam 5K la. a lot gak uh.nk taw treatment n bayarannyerr??


1.ukur gg- RM50.00
2. X-ray- RM 150.00
3.cabut 4 batang gg- RM120.00
(pergh..bab ni paling sakit)
4.cuci gg- RM60.00
5- braces atas bawah- RM 1,000.00
so tok pasang sume dalam RM 1380.00
6. monthly punyer treatment- RM 100.00
klo minimum pkai 2 tahun (24 months) 
RM 1380.00+ RM 2400.00
=RM 3780.00++(betul x aq kire?)haha
buad dekat KLINIK AL-HAJ,Bangi:)mura x?
ni kira ok sbb standard klinik kl ader smpai 7K-9K.!




sakit x pakai braces???? common soalan deyh.. hmm for me la.. xla sakit sgt smpai kne makan bubur 2 minggu uh.. just rase cam gigi korang cam kene hempap ngan mnde berat, n kene tarik ckit..
xsakit mane lahh. yg nk pakai uh..xyah takut2.:)


warna ape saya da pkai?
july- grey
august-orange
sept- maroon(baju raye pon same okaay!)
okt- pink 
:D

hmmm,i2lah kisah si gigi besi ini.. and aq ade join group kat fb, group cool deyh..coz sume dak besian je..tuka2 pndapat,stories...best doeee. name group uh..SAYA BUDAK GIGI BESI. I LOVE TO WEAR BRACES.:)
k lah.. pnjang giler entry kali ni.. xcited bno nk tulis pasal besi d gigi ni..


adiooos~~~~




0 org telah conteng samaa.:

Post a Comment